[h=1]TYT Türkçe ve matematik soruları nasıl olacak?[/h]
ÖSYM Başkanı Prof. Dr. Mahmut Özer, yenilenen üniversiteye giriş sınavıyla ilgili sorularımızı yanıtlamaya devam etti. Özer, PISA'da olduğu gibi formülün sorunun içerisinde gömülü olduğu sorular hazırlanacağını söyledi.
- YÖK Başkanı, ilk açıklamasında TYT'nin YGS benzeri olacağını; son açıklamasında ise, YGS'den farklı olacağını belirtti. Hatta YGS'nin ezbere dayalı olduğunu, TYT'nin bundan çok farklı bir test olacağını vurguladı. Bu ifadelerden hangisi geçerli? TYT, YGS benzeri mi olacak? Etrafta TYT'nin ALES tarzında olacağı efsanesi dolaşıyor...
YÖK'ün çerçevesini çizdiği şekilde sorular olacak. Türkçe Testinde Türkçeyi doğru kullanma, okuduğunu anlama ve yorumlama becerilerini ölçme ve temel cümle bilgisi ve imla kurallarını kullanma becerilerini ölçmeye yönelik sorular olacak. Temel Matematik Testinde ise temel matematik kavramlarını kullanma ve bu kavramları kullanarak işlem yapma, temel matematik prensiplerini ve işlemlerini gündelik hayatta kullanma becerilerini ölçmeye ve temel matematik ilişkilerinden yararlanarak soyut işlemler yapma becerilerini ölçmeye yönelik sorular olacak. Örneğin Matematik testinde kullanması gereken formülün metinde verildiği ve o formülü ezberlemesine gerek kalmadan o bilgiyi kullanma becerisini ölçen sorular olacak.
- Uluslararası sınavlar ile kıyaslarsak, 'Şu yönteme benzeyecek' diyebilir miyiz?
Belki ALES'in lise versiyonu denebilir. PISA gibi, TIMSS gibi yaklaşımlar geliştirebiliriz. PISA'da, formül sorunun içerisinde gömülü oluyor, adayın çıkarım yapması isteniyor; öğrencinin verilen ile istenen arasındaki bağıntıyı kurması bekleniyor. Biz de, bununla ilgili soruları sistemin içerisine gömeceğiz. Bu uygulama, ilk etapta iki testi kapsayacak, yani Türkçe ve Temel Matematik testlerinde bu yapıyı uygulayacağız. Ortalama bir öğrenciyse, müfredatı takip ediyorsa, muhakeme yapma, analitik düşünme kazanımları güçlüyse, ekstra bilgilere ihtiyacı olmadan çok daha rahat bir şekilde yapabileceği bir sınav olacak. YGS'de de kısmen vardı bunlar, ancak şimdi yoğunluğu artacak.
- Sınavların ayırt etme düzeyi nasıl olacak?
Sınavın ayırt edici özelliği de yüksek olacak. Bilgi düzeyi bakımından çok yüksek olanlarlarla, çok iyilerle orta bandı ayırt edebilen, başarılı ile başarısız öğrenciyi de ayırt edebilen, ama bunu yaparken ana konsept olarak muhakeme yeteneğini ölçebilen bir sistemin ilk adımları olacak. Bu, bizim için de bir deneyim olacak, çünkü bir ilki deneyeceğiz... Örnek TYT kitapçığı yayınlandığında yeni yaklaşım daha net görülmüş olacak. Tabi örnek kitapçık, sadece yeni yaklaşımı adayların görmesine, anlamasına yönelik bir adım.
- Bunun soruları yok ortada, ÖSYM'nin soru havuzunda böyle sorular yok, yeni sorular mı hazırlayacaksınız?
TYT'de özellikle Türkçe ve Matematik Testine yönelik soru havuzumuzu yeni yaklaşımı yansıtacak şekilde güncelliyoruz. Dolayısıyla yeni soru havuzu oluşturacağız.
ÖSYM Başkanı Prof. Dr. Mahmut Özer, yenilenen üniversiteye giriş sınavıyla ilgili sorularımızı yanıtlamaya devam etti. Özer, PISA'da olduğu gibi formülün sorunun içerisinde gömülü olduğu sorular hazırlanacağını söyledi.
- YÖK Başkanı, ilk açıklamasında TYT'nin YGS benzeri olacağını; son açıklamasında ise, YGS'den farklı olacağını belirtti. Hatta YGS'nin ezbere dayalı olduğunu, TYT'nin bundan çok farklı bir test olacağını vurguladı. Bu ifadelerden hangisi geçerli? TYT, YGS benzeri mi olacak? Etrafta TYT'nin ALES tarzında olacağı efsanesi dolaşıyor...
YÖK'ün çerçevesini çizdiği şekilde sorular olacak. Türkçe Testinde Türkçeyi doğru kullanma, okuduğunu anlama ve yorumlama becerilerini ölçme ve temel cümle bilgisi ve imla kurallarını kullanma becerilerini ölçmeye yönelik sorular olacak. Temel Matematik Testinde ise temel matematik kavramlarını kullanma ve bu kavramları kullanarak işlem yapma, temel matematik prensiplerini ve işlemlerini gündelik hayatta kullanma becerilerini ölçmeye ve temel matematik ilişkilerinden yararlanarak soyut işlemler yapma becerilerini ölçmeye yönelik sorular olacak. Örneğin Matematik testinde kullanması gereken formülün metinde verildiği ve o formülü ezberlemesine gerek kalmadan o bilgiyi kullanma becerisini ölçen sorular olacak.
- Uluslararası sınavlar ile kıyaslarsak, 'Şu yönteme benzeyecek' diyebilir miyiz?
Belki ALES'in lise versiyonu denebilir. PISA gibi, TIMSS gibi yaklaşımlar geliştirebiliriz. PISA'da, formül sorunun içerisinde gömülü oluyor, adayın çıkarım yapması isteniyor; öğrencinin verilen ile istenen arasındaki bağıntıyı kurması bekleniyor. Biz de, bununla ilgili soruları sistemin içerisine gömeceğiz. Bu uygulama, ilk etapta iki testi kapsayacak, yani Türkçe ve Temel Matematik testlerinde bu yapıyı uygulayacağız. Ortalama bir öğrenciyse, müfredatı takip ediyorsa, muhakeme yapma, analitik düşünme kazanımları güçlüyse, ekstra bilgilere ihtiyacı olmadan çok daha rahat bir şekilde yapabileceği bir sınav olacak. YGS'de de kısmen vardı bunlar, ancak şimdi yoğunluğu artacak.
- Sınavların ayırt etme düzeyi nasıl olacak?
Sınavın ayırt edici özelliği de yüksek olacak. Bilgi düzeyi bakımından çok yüksek olanlarlarla, çok iyilerle orta bandı ayırt edebilen, başarılı ile başarısız öğrenciyi de ayırt edebilen, ama bunu yaparken ana konsept olarak muhakeme yeteneğini ölçebilen bir sistemin ilk adımları olacak. Bu, bizim için de bir deneyim olacak, çünkü bir ilki deneyeceğiz... Örnek TYT kitapçığı yayınlandığında yeni yaklaşım daha net görülmüş olacak. Tabi örnek kitapçık, sadece yeni yaklaşımı adayların görmesine, anlamasına yönelik bir adım.
- Bunun soruları yok ortada, ÖSYM'nin soru havuzunda böyle sorular yok, yeni sorular mı hazırlayacaksınız?
TYT'de özellikle Türkçe ve Matematik Testine yönelik soru havuzumuzu yeni yaklaşımı yansıtacak şekilde güncelliyoruz. Dolayısıyla yeni soru havuzu oluşturacağız.