Paylaşımın Ve Sohbetin Tek Adresine HoşGeldin, Ziyaretçi!

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Yaşlara Göre Sosyo-Duygusal Gelişim Özellikleri

Katılım
26 Ara 2016
Mesajlar
1,067
Tepkime puanı
2,264
Puanları
113
Cinsiyet
Kadın

İtibar Puanı:

sdo-slider1.jpg


[FONT=&amp]0-3 YAŞLAR[/FONT][FONT=&amp] SOSYAL GELİŞİM[/FONT]


  • Çocuğun ilk sosyal etkileşimler doğduktan hemen sonra başlar. İlk fiziksel temasını meme emmeyle birlikte anneyle yaşar.
  • Bebekler 3.aydan itibaren insan sesi duyduklarından başlarını sesi duydukları yöne çevirirler ve gülümsemeye gülümseyerek yanıt verirler.
  • 8.aydan itibaren ayrılma kaygısı yaşar; anne-babadan ayrıldığında korku gösterebilir. Dikkati çekmek için bağırır.
  • 9-12 aylar arasında el çırpma oyunlarına katılır, sarılmalarla sevgi gösterir.
  • Bir yaşlarında müziğe duyarlı olmaya, müzik çalınınca hareket etmeye başlar.
  • Bir buçuk- iki yaşlarında altının ıslandığını haber vermeye başlar. Meraklı bir şekilde çevreyi keşfeder.
  • İki yaşında diğer çocuklarla evcilik gibi oyunlar oynamaya başlar. Kendi başına da oyun oynayabilir, bağımsızlık gösterir.
  • İkinci yıldaki özellikle motor yetenekler ve dil gelişimindeki hızlı değişim nedeniyle çocuk bağımsızlaşır. Sosyal tepkileri gelişmeye başlar; utanma, otoritenin kabulü, taklit, rekabet, işbirliği gibi.

[FONT=&amp]DUYGUSAL GELİŞİM VE KİŞİLİK GELİŞİMİ[/FONT]

[FONT=&amp]Heyecanlar (Duygular)[/FONT]


  • Doğumdan sonraki haftalarda, duygusal ifadelerinin belirtileri görülür; çocuk yüzlere seçerek dikkat eder, bazılarına ilgi göstermez. Çocuk büyüdükçe tepkileri farklılaşmaya başlar; sözlü tepkiler artar, motor tepkiler azalır.

  • Korku, çocuklukta en sık rastlanan duygulardan biridir. Yeni doğan bebekler çok sayıda uyarandan korkarlar, büyüdükçe yaratılan hayali olaylardan korkmaya başlarlar.
  • Öfke de sık rastlanan bir heyecan türüdür. Çocuk, öfkelenince dikkati üzerine çekebileceğini ve istediğinin yapılacağını öğrenerek bu tepkiyi kullanmaya başlar. Bu tepki yaşla birlikte artış gösterir.


[FONT=&amp]3-4 YAŞLAR[/FONT][FONT=&amp] SOSYAL GELİŞİM[/FONT]
[FONT=&amp]Aile[/FONT]


  • Anne-babalar, çocuğun cinsiyet rollerinin gelişmesinde model olurlar.
  • Anne-babanın tutumları, çocuğun kendisine saygısını ve güvenlik hissinin gelişmesini etkiler.
  • Yetişkinin koruması ve kontrolü, çocuğun fiziksel güvenliği için önemlidir.
  • Çocuk, saldırganlığını kontrol etme, başarıyı yaşama, bağımsızlık gibi konularla ilgili olan aile beklentilerini öğrenir.
  • Diğer insanlara karşı ilgisini ifade edebilir.
  • Ev içinde yapılması gereken küçük işleri yapmaya isteklidir ve yapabilir.
  • Gerektiğinde bilgi almayı, soru sormayı ve kurallara uymayı öğrenir.
  • Yetişkinleri yorgunluk noktasına vardıracak kadar enerjiktir.
  • Yetişkinler tarafından konuları, sınırları, kuralları test eder.
  • Ailesi ve evi için güçlü duygular beslemeye başlar.


[FONT=&amp]Arkadaşlıklar[/FONT]


  • Arkadaşlıklarının süresi kısadır.
  • Paralel oyunlar yaygındır. Ortaklaşa oyunların başlamasıyla, kızlar ve erkekler beraber oynamaya başlarlar.
  • Diğer insanların duygularıyla ilgilenmeye başlarlar; yaşıtlarının tutumlarını gözlerler.
  • Yeni insanlarla tanışmaktan ve yeni deneyimlerden hoşlanırlar.

[FONT=&amp]Okul[/FONT]


  • Okul öncesi deneyimler sosyal gelişimi olumlu yönde etkiler.

[FONT=&amp]DUYGUSAL GELİŞİM[/FONT]

[FONT=&amp]Heyecanlar (Duygular)[/FONT]


  • Kendini kontrol edebilmeye başlar, bazı hayal kırıklıklarının üstesinden gelebilir.
  • Daha esnek olmaya ve alternatifleri kabul etmeye başlar.
  • Sürprizlerden ve beklenmedik uyarılardan hoşlanır.
  • Mizah duygusu gelişir.
  • Otonominin gelişmesi için yetişkinin desteğine ihtiyaç vardır.
  • Duyguların açık bir dille ifade edilmesi, duygusal gelişim açısından önemlidir.
  • Karanlıktan, yalnız kalmaktan ve garip, bilinmeyen ortamlardan korkar.

[FONT=&amp]Değerler[/FONT]


  • Yakın çevresindeki yetişkinlerden toplumsal değer ve rolleri öğrenir.
  • Doğruyu ve yanlışı ayırt etmeyi öğrenir.
  • Ana-babadan ayrılmayı ve bağımsızca hareket edebilmeyi öğrenir.

[FONT=&amp]Kişilik[/FONT]


  • Kendi kişiliğinin farkındadır ve kendini diğer insanlarla karşılaştırır.
  • Güçlü tercihleri vardır.
  • Başarısıyla gurur duyar.
  • Sahip olma olgusunu anlamaya başlar.
  • Cinsiyet farklılıklarından haberdardır.
  • Bağımsız olmak ister ve bazı aktiviteleri bağımsız yapabilme yetisine sahiptir.
  • Keşfeder; her yeni deneyim onun için çaba isteyen bir olaydır.

[FONT=&amp]5-7 YAŞLAR[/FONT][FONT=&amp]SOSYAL GELİŞİM[/FONT]
[FONT=&amp]Aile[/FONT]


  • Aileler, beklenen ve beklenmeyen tipik cinsiyet rollerini çocuklara iletirler.
  • Çocuk, okula başlamasıyla birlikte yeni beklentilerle karşılaşır. Örneğin, bağımsızca davranabilme yeteneği test edilir.

[FONT=&amp]Arkadaşlıklar[/FONT]


  • Diğerlerini anlamaya ve onların bakış açılarını görmeye başlar.
  • Erkek çocuklar için, beklenen cinsiyet rollerinden sapma durumlarında yaşıtlarından aldıkları tepkiler çok önemlidir.
  • Fiziksel, zihinsel ve sosyal farklılıklar hakkında yaşıtlarından eleştiri gelmeye başlar.
  • Giyim, kuşam, dil v.b. konularda yaşıtlarla uyum içinde olmaya başlar.
  • Sık sık değişen, iki veya üç samimi arkadaşı vardır.
  • Oyun grupları küçüktür ve kısa süreli oyunlar oynanır.
  • Sık sık fakat kısa süreli tartışmalar çıkar.
  • Yaşıtlar gittikçe büyük önem taşımaya başlarlar; fakat yetişkinler, danışmak ve destek almak için asıl kaynak olarak kalırlar.
  • Cinsiyet ayrımı başlar, kız-erkek arkadaşlığı azalmaya başlar.
  • Yaşıt grubunun, bu yaştaki çocuğun üzerinde büyük etkisi vardır.
  • Paylaşır ve sırasını bilir. İşbirliğinin olduğu organize oyunlara katılır.

[FONT=&amp]Okul[/FONT]


  • Öğretmenin desteği ve beğenisi, bu yaşlardaki çocukların başarısı, olumlu arkadaş ilişki kurabilmesi ve kendine saygısı açısından çok önemlidir.
  • Okulu ve öğrenmeyi heyecan verici bir deneyim olarak görmeye açıktır ve okuldaki çalışmalara katılmaya gönüllüdür.
  • Bu yaş grubundaki çocuklar öğretmenlerinin kendi davranışları yoluyla ilettikleri sosyal tutumlardan ve değerlerinden haberdardırlar ve etkilenirler.

[FONT=&amp]DUYGUSAL GELİŞİM VE KİŞİLİK GELİŞİMİ[/FONT]

[FONT=&amp]Heyecanlar (Duygular)[/FONT]


  • Korku, hoşlanma, duygusallık, öfke, utangaçlık, kıskançlık gibi duygularını özgürce ve genelde uç noktalarda ifade ederler.
  • Anne-babadan ayrılma durumunda daha kabul edici ve rahat bir tutum gösterirler.
  • Yetişkinlerden kendi yaptıkları ile ilgili konularda onay beklerler.
  • Sevildiğinden emin olmak ister.
  • Mizah duygusu anlamsız sözcükler, pratik şakalar ve şaşırtıcı sorularla ifade edilir.

[FONT=&amp]Değerler[/FONT]


  • Görev sorumluluğunu kazanmıştır ve başarılı olmanın önemini anlar.
  • Bilinçli bir şekilde davranmaya başlar. Hareketlerinin sonuçları hep uçlarda seyreder. Davranışlar ya hep doğrudur, ya da hep yanlıştır.
  • Bazı kurallar olduğunu kabul etmeye başlar ama bu kuralların arkasında yatan prensipleri anlayamaz.

[FONT=&amp]Kişilik[/FONT]


  • Yetişkin ve çocuk dünyası arasındaki farklılıkları ayırt eder.
  • Fiziksel açıdan kendine bakma konusunda bağımsızlığını kazanmaktadır.
  • Günlük yaşam için gerekli olan pratik bilgiyi kazanmaktadır.
  • Gecikmiş bir başarı için hemen ödüllendirilmeyi beklemekten vazgeçer.
 
Tüm sayfalar yüklendi.

Konuyu Görüntüleyen Kullanıcılar (Toplam:0)