Yönetmelikle araçların yol açtığı parklanma ve trafik sorunlarının çözümü için otopark yapılmasını gerektiren bina ve tesislerde otopark ihtiyacının miktar, ölçü ve diğer şartlarının tespit ile giderilme esasları düzenlendi. Yeni yönetmelikle giriş ve çıkış noktalarının uygun olması kaydıyla, ticari binalar ve konutlar, çok katlı otoparka çevrilerek işletilebilecek. Binaların arka ve yan bahçelerinin altı ile “asgari mesafeler” otopark alanı olarak kullanılabilecek. Sığınaklar da barış zamanlarında otopark olabilecek.Bu kapsamda eski yönetmelikte yer alan her üç daireye bir otopark zorunluluğu, her bir daireye bir otopark alanı ayrılması şeklinde revize edildi. Ayrıca belediyelerin bu sayıyı ihtiyaca göre artırabilmeleri sağlandı. Her otopark yerinin, belediyelerce bu yönde karar alınması halinde, ait olduğu bağımsız bölümün eklentisi olarak tapuda belirtilebilmesi olanağı da getiren yeni yönetmeliğe göre ön bahçe genişliği en az 7 metre olan parsellerde, binaya en az 2 metre mesafe bırakmak kaydıyla ön bahçede açık otopark yapılabilecek. Yeni yönetmelikte yol, meydan, yeşil saha, parklar ya da okul gibi kamu kurumlarına ait taşınmazların bahçelerinin altı, yeraltı otoparkı olabilecek. Bu otoparklarda, ağaç dokusu dikkate alınacak. Açık otoparkların zemini, yağmur suyunu toprağa geçiren malzemeden yapılacak. Otopark alanlarının yüzde 1’i bisiklet ve motosiklet park yeri olarak ayrılacak. Yaya alanları ve kaldırımları otopark olarak düzenlenemeyecek.
BİNALARDA DAİRE BAŞINA BİR OTOPARK YAPILACAK
Toplu konutlar, halkın toplu kullanımına açık sinema, disko, düğün salonu, tiyatro, hastane, oteller gibi mekânlarda otopark ihtiyacının bina bünyesinde karşılanması zorunlu olacak. Her 20 metrekarelik alan için bir otopark şartı aranacak. Her 3 daireye bir otopark şartı yerine, daire başına bir otopark yapılacak. Genel otoparklarda, her 50 park yerinden biri elektrikli araçlara uygun olarak düzenlenecek. Buralara şarj istasyonu kurulacak. Taslakla, özellikle AVM gibi kapalı otoparkı olan yerlere giriş çıkışta zorlanılması nedeniyle eğim ve genişlik şartı da öngörüldü. Buna göre, otopark giriş kapısı genişliği net 2.75 metreden, otopark iç yüksekliği net 2.10 metreden az olmayacak. Rampa eğimi yüzde 15’ten fazla, dönüş yolu genişliği 7 metreden az olmayacak.
OTOPARK BEDELİ KALKIYOR
Otopark alanı, tapuda belirtilecek. Otopark yapılamayan binalarda yürüyüş mesafesindeki başka bir otoparktan yer gösterilmesi ve tapuya şerh edilmesi zorunlu olacak. Otopark bedeli uygulaması kaldırılıyor. Böylece, otopark bedeli ödeyerek, otopark yapımı zorunluluğundan kurtulmanın önüne geçilecek. Komşu iki binanın arasındaki alan birleştirilerek ortak otopark olarak kullanılabilecek.
alıntı